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ENG

The Silent Drum Controller began to be developed in 2006 by Jaime Oliver in collaboration with percussionist Matthew Jenkins at CRCA. Although it was initially conceived to be hit by mallets within a percussion setup, through further experimentation and development, a hand technique was developed allowing for greater subtlety.

The piece : This work explores hand gestures. The elastic drumhead works as a force-resistant haptic boundary for the hand. In contrast to other interfaces (glove-like in particular), he is able to detach himself completely from the object to produce silence.

This sound performance piece consists of a set of concatenated environments , in the sense that they are gestural sound spaces. Human gestures transform pre-recorded percussion sounds, creating a fully embodied live electronic sound world and providing the audience with a large amount of gestural information. The performer controls sound morphologies and transitions through material.

The compositional process is not strictly the design and organization of sounds, but is, or ought to be, a composition of environments or sound spaces that are brought to a concrete morphology by performance gestures. It is the design of the multiple instruments that inhabit this controller.

Control Variables: The silent drum controller produces a large amount of variables only if there is a complex enough input. Its design reflects a simple, but effective principle: if there is no hand, there are no fingers; that is, it follows a hierarchical logic. Sound events are bounded by discrete variables; these are used for score control, triggers, mapping changes, etc. Continuous variables are used to shape sound morphologies.

The sounds: The sound material used for this composition consists of a set of pre-recorded percussion sounds: a tam tam, wind gong, chinese opera gong, vibraphone bars, a set of thai gongs and a Bangkok wooden frog rusk. These samples undergo several processes including playback operations, amplitude modulation, frequency and pitch shifting, time stretching, fft-timbre-stamping, filtering, sinusoidal recomposition or additive synthesis. These are all used in several combinations.

ESP

El Tambor Silencioso o Silent Drum Controller se empezó a desarrollar en el año 2006 por Jaime Oliver en colaboración con el percusionista Matthew Jenkins en CRCA. Inicialmente concebido para ser tocado con baquetas dentro de un setup de percusión, a través de experimentación y desarrollo, desarrollé una técnica de las manos, permitiendo un control más sutil.

Esta obra explora los gestos manuales. La cabeza elástica del tambor actúa como un límite del tacto resistente a la fuerza del gesto de la mano. El controlador en sí mismo es silencioso al presionarlo. A través del análisis de video, los movimientos físicos del performer son traducidos a parámetros de síntesis sonora. El performer controla morfologías sonoras y el tránsito a través del material de la obra. A diferencia de otros controladores manuales como guantes, uno puede desprenderse del objeto por completo para producir silencio.

Este performance sonoro consiste de una serie de embientes concatenados que son presentados como la primera versión de una obra ‘en proceso’ llamada Construcción Silenciosa I. Uso el término “ambientes” porque estos proveen un espacio gestual-sonoro que se explora a través de múltiples combinaciones de gestos. En esta obra, sonidos pregrabados de percusión son traídos de regreso a un espacio ‘en vivo’ a través de diversas transfomaciones controladas por gestos humanos, creando de esta manera mundo sonoro electrónico completamente incorpóreo y proveyendo al espectador una gran cantidad de información gestual.

Esta obra es una exploración de la elasticidad y maleabilidad del medio electrónico. El proceso compositivo no es estrictamente el de diseñar y organizar sonidos, sino también ambientes o espacios de sonido que son traídos a una morfología concreta con los gestos performativos. Esta obra es, o habrá de ser, un composición de gestos y de los múltiples instrumentos que habitan este controlador, tanto como es una composición de sonidos y sus múltiples relaciones.

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