bio

photo by Diego Oliver

Jaime E. Oliver La Rosa(Lima, 1979)

Jaime Oliver La Rosa (Lima, 1979) is a music composer and sound artist working in various ares of computer music and electronic arts. His work includes music for instruments, interactive sistems, live sound performance, as well as sound objects and installations, computer musical instruments and open source software development. He has also collaborated with various artists making music for video, cinema, theater, and performance art. His academic research focuses on the changes in how our concepts of musical instruments have changed over the course of the 20th century as well as the role played by Latin America in the creation of musical Avant Gardes. He has created the open source Silent Drum and MANO controllers and instruments, that use computer vision techniques to continuously track and classify hand gestures. He is also developing [notes] a system for computer assisted notation and generative music in Pure Data and LilyPond.

His work has been featured in many international festivals and conferences. Some recognitions include scholarships and grants from the Mellon Foundation, Fulbright Commission, the University of California, Meet the Composer and the Ministry of Culture of Spain, and composition and research residencies at ZKM and IRCAM. He has been awarded prizes for electronic arts FILE PRIX LUX 2010 from FILE Festival, the 2009 Guthman Musical Instrument Competition from the Georgia Tech Center for Music Technology, a GIGA-HERTZ-PREIS 2010 musical innovation prize from the ZKM Institute for Music and Acoustics, the 2019 FETA sound art prize from the Foundation for Emerging Technologies in the Arts, and the Frances Densmore best article prize from the American Musical Instrument Society AMIS. 

Oliver obtained a PhD in Computer Music from the University of California, San Diego (2011) where he studied with Miller Puckette and was Mellon Post-Doctoral Fellow at Columbia University & the CMC in New York. He is currently Associate Professor of Composition at NYU and co-director of the NYU Waverly Labs for Computing and Music.

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Performing Reynold’s SEASONS at the National Gallery of Art. Photo by Karen Reynolds

Jaime Oliver La Rosa (Lima, 1979) es un compositor musical y artista sonoro que trabaja en diversas áreas de la música por computadora y el arte electrónico. Su obra incluye música para instrumentos y sistemas interactivos, acción sonora en vivo, así como objetos e instalaciones sonoras, instrumentos musicales basados en computadoras y la programación de software libre. También ha colaborado con diversos artistas realizando música para video, cine, teatro y performance. Su trabajo de investigación académica se enfoca principalmente en los cambios del concepto de instrumento musical en el siglo veinte así como en el rol de latinoamérica en la formación de las vanguardias musicales del siglo XX. Es creador de controladores e instrumentos musicales digitales, como el Tambor Silencioso y MANO, que usan técnicas de análisis de imágen para seguir y clasificar gestos de las manos. También desarrolla sistemas de notación asistida por computadoras y música generativa en Pure Data y LilyPond. 

Ha participado en diversos festivales y conferencias internacionales. Algunos reconocimientos incluyen becas de la Fundación Mellon, la Comisión Fulbright, la Universidad de California, Meet the Composer y el Ministerio de Cultura de España, así como residencias de composición e investigación en ZKM e IRCAM. Obtuvo los premios de arte electrónico FILE PRIX LUX 2010 del Festival FILE, de instrumentos musicales Guthman 2009 del Centro para Tecnología Musical de Georgia Tech, de arte sonoro FETA 2019 del Foundation for Emerging Technologies in the Arts, el premio a la innovación musical GIGA-HERTZ-PREIS 2010 del Centro para Artes y Medios ZKM y el premio Frances Densmore de la Sociedad Americana de Instrumentos Musicales (AMIS).

Oliver obtuvo un doctorado en música por computadora de la Universidad de California, San Diego (2011) bajo la dirección de Miller Puckette y luego fue Mellon Post-Doctoral Fellow en composición en el Departamento de Música y el Computer Music Center de Columbia University. Actualmente es Profesor Asociado de Composición Musical en la Universidad de Nueva York, NYU, y co-director de los NYU Waverly Labs for Computing and Music.

Research interests: Computer/electroacoustic aesthetics, live computer music performance practice, musical instruments, ecological/embodied perception, sonification, gesture, video tracking.

Areas de Investigación: Estética de la música electroacústica y por computadora, prácticas de ejecución en vivo de música por computadora, instrumentos musicales, percepción ecológica/incorpórea, sonificación, gesto, seguimiento con video.

 

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