bio

photo by Diego Oliver

Jaime E. Oliver La Rosa(Lima, 1979)

Oliver La Rosa’s music and research explores the concept of musical instrument in electronic and computer music, designing instruments that listen, understand, remember and respond. His open source Silent Drum and MANO controllers use computer vision techniques to continuously track and classify hand gestures. His most recent research [notes] explores computer assisted notation and generative music in Pure Data and LilyPond.

His work has been featured in many international festivals and conferences, collaborating with several composers, improvisers and artists in a field of action that spans sound performance and installation, composing and performing music, and programming open source software. Some recognitions include scholarships and grants from the Fulbright Commission, the University of California, Meet the Composer and the Ministry of Culture of Spain, and composition and research residencies at ZKM and IRCAM. He obtained the 1st prize in FILE PRIX LUX 2010, a GIGA-HERTZ-PREIS 2010 special prize from ZKM and the 1st prize in the 2009 Guthman Competition from the Georgia Tech Center for Music Technology.

Oliver is Assistant Professor of Composition at NYU and co-director of the NYU Waverly Labs for Computing and Music. He obtained a PhD in Computer Music from the University of California, San Diego (2011) where he studied with Miller Puckette and was Mellon Post-Doctoral Fellow at Columbia University & the CMC in New York.

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Performing Reynold's SEASONS at the National Gallery of Art. Photo by Karen Reynolds

Jaime Oliver La Rosa (Lima, 1979) explora los conceptos de instrumento musical en la música electrónica y por computadora, diseñando instrumentos que observan, escuchan, entienden, recuerdan y responden. Sus controladores de fuente abierta, el Tambor Silencioso y MANO, usan técnicas de análisis de imagen para seguir y clasificar gestos de las manos. Actualmente diseña sistemas de notación automática y música generativa en Pure Data y LilyPond.

Ha participado en diversos festivales y conferencias internacionales y colaborado con compositores, improvisadores y artistas, en un campo de acción que abarca la acción sonora en vivo y la instalación, y la programación de software libre. Algunos reconocimientos incluyen becas de la Fundación Mellon, la Comisión Fulbright, la Universidad de California, Meet the Composer y el Ministerio de Cultura de España, así como residencias de composición e investigación en ZKM e IRCAM. Obtuvo el primer premio en FILE PRIX LUX 2010 del Festival FILE, premio GIGA-HERTZ-PREIS 2010 de ZKM, y el primer premio de Instrumentos Musicales Guthman 2009 del Centro para Tecnología Musical de Georgia Tech.

Oliver obtuvo un doctorado en música por computadora de la Universidad de California, San Diego (2011) bajo la dirección de M. Puckette y luego fue Mellon Fellow en composición en Columbia University y el CMC. Actualmente es Profesor de Composición en NYU y co-director de los NYU Waverly Labs for Computing and Music.

Research interests: Computer/electroacoustic aesthetics, live computer music performance practice, musical instruments, ecological/embodied perception, sonification, gesture, video tracking.

Areas de Investigación: Estética de la música electroacústica y por computadora, prácticas de ejecución en vivo de música por computadora, instrumentos musicales, percepción ecológica/incorpórea, sonificación, gesto, seguimiento con video.

 

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