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ENG

The Silent Construction Series (SC) consists of performances that document the composition of new instruments; that is, they are pieces that are composed in the moment that these instruments are constructed and performed. The action of the Luthier is confused with that of the composer and performer. The choice and design of tracking strategies, control structures and behavior of sound material belong both to the instrument design and compositional realms.

These performances are constructed as a series of environments, in the sense of being gesture-sound spaces. Each environment presents fields of multidimensional possibilities that can be explored by the performer, who controls sound morphology and transitions through sound material. The compositional process consists of the design of these environments, which are brought to a concrete morphology by the gestures of the performer. In this sense, the instrument works as an open work and each realization is unique.

By creating an embodied sonic universe, gestures generate or transform sounds and at the same time they provide the audience with gestural information about the sound. The instrument oscillates between transparency and opacity, between direct correspondence and indeterminacy.

SC1 is composed for (or realized with) the Silent Drum and SC2, for MANO. These controllers use image analysis techniques to track hand gestures. Both controllers are open source and inexpensive to build.

ESP

La serie Construcción Silenciosa (CS) consiste de performances que documentan la composición de nuevos instrumentos; es decir, son obras compuestas en el momento en el que son construidos y ejecutados los instrumentos. La acción del lutier se confunde con la del compositor y del ejecutor. La elección y diseño de las estrategias de seguimiento de gestos, de las estructuras de control y del comportamiento del material sonoro son tanto actos compositivos como de diseño de instrumentos.

Estos performances son construidos como una serie de entornos o ambientes, en el sentido de ser espacios gestual-sonoros. Cada entorno presenta campos de posibilidades multidimensionales que pueden ser explorados por el ejecutante.
 El ejecutante controla la morfología del sonido y la transición a través del material sonoro.
 El proceso compositivo consiste entonces del diseño de estos entornos o espacios sonoros que son llevados a una morfología concreta por los gestos del ejecutante. En este sentido, el instrumento funciona como obra abierta y cada realización es única.

Creando un universo sonoro que es corpóreo, los gestos generan o transforman sonidos así como proveen a la audiencia de una gran cantidad de información gestual. El instrumento oscila entre la transparencia y la opacidad, entre la correspondencia directa y lo indeterminado.

CS1 está compuesta o ensamblada para el Tambor Silencioso y CS2, para MANO. Estos controladores utilizan técnicas de análisis de imagen para seguir los gestos de las manos. Ambos controladores son de fuente abierta y bajo costo. Para mayor información puede visitar: www.jaimeoliver.pe